Kvalitet kostar lite mer, men det fungerar.

Häromdagen ringde en kund till mig,  han är IT/AV-konsult åt ett stort företag. Han försökte koppla in en ny laptop med dockningsstation till två bildskärmar. En 27" Philips på skrivbordet och en 65" Philips på väggen en bit därifrån (ca 7-10m bort). Han hade problem med att bilden på den stora tv:n hade "sparkles" och bilden kom och gick, även den mindre skärmen hade lite pixelfel och störningar på högupplöst film.

Jag frågade vad han använde för kablar och vilken HDMI-splitter.... 

Splittern kom från en stor firma som börjar på Kj och slutar med Co. Kablarna kom från en stor grossist och var "snygga" med en svart och guldfärgad tygfläta.

Vi säljer kablar som ser likadana ut, men de skall inte förväxlas med de han hade köpt. Jag rådde honom att komma förbi mig och hämta en "riktig" HDMI-splitter, nämligen QU-12S från CYP/// (www.cypeurope.com). CYP/// QU-12S HDMI splitter en ingång 2 utgångar.

Sagt och gjort, men det blev ändå inte bra, bilden på den stora skärmen kom och gick fortfarande.

Han kom tillbaka dagen därpå och hade med sig datorn, dockningsstationen och splittern till oss. Vi kopplade upp det i vår testmiljö med våra kablar och kollade så att det funkade med korta kablar, sedan bytte vi en av de korta kablarna mot en 10 meters CYP/// HDMI-kabel.

Bilden fortsatte att vara perfekt på båda våra testskärmar med den längre kabeln.

Han åkte härifrån för att installera hos kunden, sedan hörde vi inget...

Jag var så nyfiken så jag ringde upp honom på eftermiddagen och frågade hur det hade gått.

"ALLT FUNKAR PERFEKT!" Var svaret jag fick.

Kvalitet kostar lite mer, men det fungerar!

Här hade totalkostnaden blivit lägre om man hade valt rätt grejer från början, eftersom tidsåtgången för att testa och felsöka de billiga grejorna nu kom på toppen av kvalitetsprylarna.

//Göran