Felsökning ZAAP-TV

Vi har sålt många ZAAP-TV och de fungerar för det mesta väldigt bra. I de fall de inte fungerar så beror det oftast på något av följande fel.

Vid första installation SKALL ZAAP-TV alltid anslutas med kabel!

Grundkontroll: Se till så att bara en uppkopplings-sort är igång i boxen, antingen kabel (LAN) eller Wifi.

Om du använder Wifi, stäng av kabel. Om du använder kabel, stäng av Wifi.

Se till så att upplösningen är inställd på 720p 50Hz, fungerar bäst på svenska tv-apparater.

ZAAP-TV har svårt att koppla upp sig, det står loading och några siffror länge, om siffrorna ökar långsamt, bilden fryser och hackar.

Du har för dålig hastighet för att det skall fungera bra. Felet ligger antingen i att du har den ansluten via Wifi eller så är din internetanslutning för långsam.

Det här är rekommenderade hastigheter för att ZAAP-TV skall fungera bra:

FIBER :min. 1Mbps internet connection.

ADSL:min. 2Mbps internet connection.

4G:min. 5Mbps internet connection.

3G:min. 10Mbps internet connection.

CABLETV:min. 10Mbps internet Connection.

Åtgärder:

Börja med att koppla ZAAP-TV direkt till din router med en kabel och se om det fungerar bättre. Om det gör det så kör du med kabel istället, eller flyttar din ZAAP-TV eller din router.

Se till så att internetanslutningen INTE används till andra bandbreddskrävande saker och testa igen.

Exempel: har du 10 Mbit/s i anslutning och det sitter 4 personer anslutna på samma nätverk och tittar på Youtube eller streamar film så finns det inte tillräckligt kvar för ZAAP-TV. Avsluta all annan internetaktivitet och prova igen. Fungerar det då, minska användningen av internet när du vill använda ZAAP-TV, eller skaffa en snabbare anslutning.

Ta din ZAAP-TV till en kompis, koppla in den med kabel och testa där. Om det fungerar hos din kompis så får du felsöka din internetanslutning, det kan vara fel på ditt modem, din router eller hos din internetleverantör. Det finns ett bra program som finns i en gratis testversion som heter Pingplotter, ladda ner det på en dator och starta en ping mot: ping.sunet.se och låt den stå på i ett par timmar. Leta efter röda staplar som indikerar ”packet loss”. Om du har det, börja testa med en annan router, om inte det hjälper, kontakta din internetleverantör.


ZAAP-TV fastnar helt under uppstart. Bara texten ZAAP-TV kommer fram men inget mer.

1.Gör en reset av boxen och börja om från början:


1. Slå av strömmen med strömbrytaren på baksidan av mottagaren.

2. Tryck in reset-knappen på baksidan (med t ex ett gem) och håll den intryckt under steg 3 och 4.

3. Slå på strömmen igen (fortfarande med reset-knappen intryckt).

4. Vänta tills menyn på TV-skärmen kommer upp (Stor trekant med texten Warning Error) och släpp sedan reset-knappen.

5. Välj ”data/factory reset” med fjärrkontrollens pilar.

6. Välj därefter ”delete all user data”.

7. Välj ”boot system now”.

8. Efter en stund kommer ”setup menu” upp och då är det klart.


Om inget av detta hjälper, kontakta oss för vidare hjälp.

Detta gäller självklart om du har köpt den av oss. Har du köpt den någon annanstans så vänder du dig till DIN återförsäljare.


Digitaltvexperten.se

0300-66 00 95