Mobilt Internet / Mobilt Bredband 4G / 5G

För dig som vill ha bättre surf på platser med dålig mottagning, men inte känner att en repeaterlösning är rätt.

 

De flesta som bara är ute efter bättre surf bör satsa på en router med en utomhusantenn snarare än en repeater. Dels vill operatörerna inte ge tillstånd för repeaters för endast surf, dessutom ger det ju bara förbättrad mottagning i telefoner eller andra produkter med simkort.

Med en 4G-router så skapar du ett eget wifi eller trådat nätverk inomhus som hämtar  signalerna från mobilnätet på utsidan via en extern antenn. Detta ger möjlighet att koppla upp ALLA prylar som vill prata med internet.

Skaffar du också en mesh-lösning för wifi så får du bra täckning överallt till en betydligt lägre kostnad än en repeaterlösning.

Det här blir viktigare och viktigare eftersom vi blir mer beroende av internet-access. Det blir också svårare och svårare eftersom det finns så många som säljer den här typen av produkter utan att veta något om dem. Det är inte alltid det hjälper med en bättre router eller en större antenn. Problemen kan ligga på annat håll. Vi listar några av de vanligaste felen/problemen och vad man kan försöka göra åt det.

  • Dålig surfhastighet

Kolla mottagningen på din router, se vad den har i antal "pluppar", om det finns något sätt att se mottagningen i dBm så leta fram det värdet. Om du har fler än två "pluppar" eller -85dBm eller bättre (innebär att siffervärdet skall vara lägre (tänk bort minustecknet) alltså  ex. vis -60 till -85dBm)  så är det troligtvis inte mottagningen som är dålig (i alla fall inte på den frekvensen routern använder) utan för många andra som använder internet från samma basstation. Detta är ännu tydligare om problemen uppstår vid tider då man kan förvänta sig att många använder det.

T.ex.: Det funkar fint tidigt på morgonen (innan de flesta vaknar) sedan dåligt i en timma eller två för att sedan bli bättre.

Det funkar OK på eftermiddagen fram till runt kl. 18-19 och sedan dåligt fram till ca 23-00, efter det blir det bättre igen.

Vad man kan göra då är att man kollar över möjligheterna i routern att låsa den på en specifik frekvens. I princip alla operatörer tvingar alla enheter (telefoner, routers, paddor) till så höga frekvenser som möjligt. Den högsta för 4G är 2600MHz. Eftersom det finns 4G även på 700, 800, 900 och 1800MHz kan det vara idé att testa att låsa routern på någon av de andra. Befinner man sig i glesbebyggda områden (ute på landet) är det sällan man hittar 2600MHz, men 800 och 900 brukar finnas, ofta även 1800. Om alla andra som surfar hamnar på 1800 så bör du låsa din router på 800. Här får man testa sig fram. De frekvenser man troligt vill använda är 800 eller 1800 (om 2600MHz presterar dåligt eller inte finns). 900-bandet innehåller i och för sig 4G, men med väldigt låg kapacitet.

När man experimenterar med detta kanske man upptäcker att man har bra mottagning på 1800 men dålig på 800, eller tvärtom. Då kan det finnas fog för att fundera på en (eller två om man har MiMo) bättre antenn / antenner. Börja med att flytta ut routern utomhus ett tag när det är bra väder. Testa mottagningen och hastigheten då. Får du avsevärt bättre hastighet då så kan bättre antenn vara vägen att gå. Försök gärna att få routern så högt som möjligt vid testerna.

Innan vi fick fiber där vi sitter och jobbar (lantligt) så körde vi 4G. Routern vi använde låste alltid på 2600MHz och med helt OK mottagning, men vi upplevde ofta dessa fenomen. Vid tider av hög belastning (kvällar) gick surfhastigheten ofta ner till runt 14-15Mbit/s när den vid "bra" tider var strax över 100. Vi låste då routern i 800Mhz och hade en stabil uppkoppling som varierade mellan 60-80 Mbit/s. Man skall ha klart för sig att tekniken som används på 800Mhz INTE kan komma upp i samma hastigheter som på 2600MHz. Dock tror jag de flesta användare är mer nöjda över en stabil uppkoppling på 60Mbit/s än en svajig med ibland 10 och ibland 80.

  • "Svajig" uppkoppling

Om den varierar kraftigt under korta tidsperioder, inte typiskt snabbt vissa tider och långsamt andra. Detta kan bero på många saker, bl.a. att något stör. Det kan vara vindkraftverk, elstängsel, flygplan, lastbilar eller annat. Vad man bör testa först är att rikta om sin/sina antenn /antenner för att se om det hjälper. Naturligtvis se till att man har bra kablar och bra kontakter. När man använder en router med extern antenn är antennkabeln oerhört viktig. Den skall hållas så kort som det bara går!!! Detta kan inte poängteras tillräckligt! Vi pratar om extremt små effekter, kabeln ÄTER signal. Dessutom är i princip alla kablar som levereras med den här typen av antenner extremt låg kvalitet och skall ALDRIG förlängas.

"Men vänta nu, jag behöver ju få wifi där jag är och inte på vinden" säger du då!

Just det, sätt routern på vinden i alla fall!

Nätverkskablar av bra kvalitet kan skicka 1Gbit/s 100 meter utan problem! Den hastigheten kommer du aldrig att få ur din 4G-anlutning ändå! Sätt din/dina antenn / antenner där du får bäst mottagning, använd kabeln som följer med men förläng den inte! Kläm den inte i ett fönster, gör ett hål för kabeln. Placera routern där och gå sedan med trådat nätverk från routern! Dra till där du vill ha wifi och sätt upp en accesspunkt för wifi! Har du ett stort hus, sätt upp tre st i mesh-konfiguration. Inse att vill du att detta skall fungera bra så är det inte en "quickfix" för en tusenlapp, låt det kosta lite att få det bra. Allt du gör med trådat nätverk och wifi /mesh kan du återanvända om du en dag får möjlighet att gå över till fiber.

Personligen har jag ett trådat nätverk i min bostad med säkert 30-40 saker inkopplade med kabel. Allt från AppleTV till TV-apparater. Naturligtvis wifi också, 5 olika accesspunkter. Ingen mesh, detta byggdes innan det fanns till vettiga priser. Allt detta lever nu på en fiberlina men byggdes (påbörjades) redan på den tiden det var ADSL (via telefonledningen). Sedan 4G under ett par år och nu fiber.    

Behöver du göra inställningar i routern så kommer du åt den via nätverket. Behöver den startas om ibland, köp ett fjärrstyrt vägguttag för 200:- och koppla till den. Då kan den stå var som helst. Flera av mina egna switchar som är placerade på svåråtkomliga ställen startar jag om på det viset.


  • Kontrollera och analysera din uppkoppling.

Att det bara fungerar "dåligt" är sällan ett bra svar när någon frågar: "Vad är problemet?" Skaffa dig kunskapen om VAR felet ligger. Också mycket lättare att argumentera med din operatör om problemet.

Ett av de bästa verktygen jag vet för detta är "pingplotter". Man kan ladda ner det och använda det gratis i (åtminstone) 14 dagar. De tidigare versionerna kunde man använda gratis forever, men man fick en inbyggd väntetid i vissa delar. Men ofta klarar man sig med 14 dagar. Sedan går det säkert att hitta de gamla versionerna på nätet med. Man letar upp en IP-adress eller domän på nätet som accepterar "ping" och säger till programmet att pinga den. Jag brukar använda google-com eller googles dns: 8.8.8.8. Sedan lämnar man programmet igång.

Min absoluta rekommendation är att man kör detta på en dator som är kopplad med sladd direkt till routern, eller till en switch kopplad direkt till routern (om du nu gjorde som jag skrev och monterade routern på vinden.

 man kan ställa in hur lång tidsintervall man vill se, hur ofta programmet skall pinga (jag brukar köra 1 sekund) och sedan ser man alla "hopp" signalen tar. Från datorn till routern, från routern till operatörens nät, från operatörens nät ut på internet och vidare till målet.  (klicka för större bild).

Pingplotter screenshot

Nedtill ser man en svart stabil linje som visar uppkopplingens "kvalitet", om den innehåller röda lodräta streck så betyder det att man har avbrott någonstans.

Ofta är det inte såhär tydligt utan händer bara någon gång då eller då, låt programmet vara på.



Detta är mer vanligt.

I den övre rutan ser man alla ip-adresser den passerar på vägen. Ibland så visar någon av dessa 100% Packet loss hela tiden, det är inget konstigt. Bara att de inte accepterar ping. Om det däremot dyker upp saker där samtidigt som i den nedre rutan så är det där felet ligger.

Om felet ligger i det första hoppet på vägen (av någon anledning vill inte min pingplotter visa min egen router som först hoppet just nu) men om du har ett hopp som heter 192.168.X.X så är det din egen router. Om felet ligger på vägen till den har du ett fel i routern eller kabeln. Om felet ligger efter den IP-adressen så är det inte hos dig. Då får man felsöka sin uppkoppling.

När vi använde 4G hade vi en period med skumma störningar och avbrott. Operatören trodde oss inte och hävdade att felet låg hos oss. Efter att ha skickat de ett antal skärmdumpar från pingplotter som beskrev var felet upptstod så återkom de efter ca en vecka och berättade att de hade hittat ett fel på vägen. Ett väldigt svårupptäckt sådant.

Wifi-samtal

I och med wifi-samtalen intåg i mobilnäten så kan faktiskt detta vara ett riktigt bra alternativ till att skaffa en repeater. Till skillnad från repeater-lösningar som bara får användas inomhus så får man sprida wifi-signaler hur man vill, både ute och inne. Det innebär att om man har dålig täckning i trädgården eller för all del i huset så kan en bra installation med stabilt wifi lösa även problemet med mobiltäckningen. Detta kräver då såklart att både abonnemang och telefon stödjer wifi-samtal. Vi håller faktiskt på att projektera en lösning just nu som har sitt egentliga syfte att förbättra mobiltäckningen, fast helt baserat på wifi som delas från en 4G-anslutning. Detta eftersom det rör sig om täckning både inne och ute.